influencer samenwerking, influencer agency, Olive Communication

10 tips voor een influencer samenwerking

by Ollie

Het samenwerken met influencers en creators wordt steeds populairder. En dat is niet zo gek! Want een influencer of creator kan de online zichtbaarheid van een merk of bedrijf echt een boost geven. Omdat ze vanuit een passie, expertise of eigen unieke touch super toffe content kunnen maken, waarmee ze hun volgers weten te inspireren. Terwijl veel mensen bij PR aan print media denken, brengt een influencer samenwerking jouw online PR naar een hoger niveau!

Maar wat moet je weten als je als merk overweegt om influencers te benaderen? Of als je als creator of influencer meer uit je samenwerkingen wilt halen?

In deze blog deel ik 10 handige tips voor een succesvolle influencer samenwerking. Handig voor als je voor het eerst aan de slag wil met toffe collabs. Of… als je je huidige samenwerkingen goed wil aanpakken!

Set your goals!

Bedenk goed welke doelen je wil bereiken met een influencer samenwerking. Wil je extra zichtbaarheid? Wil je het vertrouwen onder je doelgroep vergroten? Wil je een nieuw product bekend maken? Bedenk van tevoren wat voor een impact je wil hebben en met wat voor soort resultaten je zou willen bereiken.

Past het bij je online strategie?

En overweeg een influencer samenwerking omdat het bij de online strategie van je merk of bedrijf past. Zie een samenwerking met een influencer dan ook als een onderdeel daarvan. Ik zeg altijd: “je winkeltje moet in ook in orde zijn, anders werkt het mooie uithangbord niet”.

De perfecte match

Voor een succesvolle influencer samenwerking is het handig om tijd en energie te investeren in de selectie van creators en content makers die bij je merk passen. Het inschakelen van een bureau kan daar super handig bij zijn! Zij kunnen voor jou onderzoeken welke influencers de beste match met je merk zijn. Daarnaast werken ze vaak al samen met een poel content makers, waardoor er snel en efficient geschakeld wordt.

Engagement rate

Beoordeel een influencer niet op het aantal volgers maar hun engagement rate. Say whut? Lees snel verder…

Hiermee bedoel ik, staar je niet blind op het aantal volgers maar beoordeel een creator of influencer vooral op op de relatie met hun volgers. Check of er op posts gereageerd wordt en of er een interactie ontstaat. Vraag om statistieken, die zijn meestal verwerkt in een mediakit, zodat je een goede inschatting kan maken van het bereik en resultaten van je samenwerking.

Plan & Planning

Bedenk van tevoren met voor soort influencers je wilt samenwerken. Er zijn namelijk macro influencers met een gigantisch bereik. Maar staar je niet blind op het aantal volgers en overweeg ook om micro influencers in te zetten. Soms kunnen 10 samenwerkingen met micro influencers betere resultaten opleveren dan een samenwerking met een macro influencer.

influencer samenwerking, influencer, creator, influencer agency, Olive Communication

Type & Timing

Kies voor een soort collab die bij de doelstellingen van jouw merk of bedrijf past. Je kunt een korte samenwerking met influencers aangaan om je zichtbaarheid een boost te geven. Of overweeg een langetermijnrelatie gaan, waarbij de influencer als het ware een ambassadeur is van jouw merk. 

Het zijn net mensen

Het klinkt bijna té vanzelfsprekend maar toch noem ik het: kies voor een persoonlijke en professionele benadering van influencers. Besef dat creators met een groot bereik soms wel dagelijks pakketjes ontvangen. Een bureau met influencer samenwerkingen als expertise kan helpen met opvallen! Een gezonde portie PR en goede netwerk skills kan je hier erg bij helpen.

Legal stuff

Vergeet niet de reclamecode social media te volgen. Als merk heb jij ook de verantwoordelijkheid om transparant naar je klanten toe te zijn!

Check je concurrentie

Vraag naar huidige en toekomstige samenwerkingen! Dan weet je gelijk of je als merk serieus wordt genomen. Niks vervelenders dan dat er vlak na jouw samenwerking, er ook een actie met de concurrentie wordt aangegaan. Geen zorgen, een creator of influencer die ook zijn of haar volgers serieus neemt en het belangrijk vindt om de betrokkenheid hoog te houden, zal dit niet zo snel doen.

Let’s have fun!

En tot slot, het allerleukste: betrek een creator of influencer bij het tot stand brengen van de samenwerking. Door mee te laten denken over het creatieve proces en door de influencer de ruimte te geven voor zijn of haar creativiteit. En… hoe lastig dan kan zijn… laat de controle over content los want een influencer weet precies wat volgers waarderen!

Dit zijn zo een paar waardevolle tips voor een succesvolle influencer samenwerking, waar je gelijk mee aan de slag kan. Heb je nog meer handige suggesties, deel ze in de comments!

Leave a Comment