Clubhouse app, Olive, Wies van der Sluis

Clubhouse app: wat is het en hoe werkt het?

by Ollie

To club, or not to club? De timing van de lancering van Clubhouse kon niet beter. Nu het fysiek ontmoeten van nieuwe mensen niet erg makkelijk wordt gemaakt, is Clubhouse de nieuwste social media app en hét antwoord op online netwerken. Voorlopig geen spontane ontmoetingen in de kroeg of een dansje in de je favoriete club. Maar wel een nieuwe online netwerkplek.

In deze blog lees je alles over de Clubhouse app: wat is het? Hoe werkt het? En, het aller belangrijkste, wat kun je ermee?

Wat is Clubhouse?

Clubhouse is een social media app die op dit moment (februari 2021) alleen nog beschikbaar is voor iPhone gebruikers. Het is een voice-based platform: je kunt luisteren naar gesprekken in een “room”, een eigen “club” beginnen of simpelweg aanschuiven en alleen luisteren. Het is alsof je deelneemt aan een podcast en dat maakt het erg interactief. Je kunt vragen stellen, spreker zijn en je netwerk uitbreiden.

Omdat het voice-based is, wordt het “picture perfect” van andere social media kanalen links gelaten en licht de focus op iets zo puurs en oprechts als je eigen stem. De focus van Clubhouse ligt dus op de inhoud, de emotie van een stem en het leggen van nieuwe contact. Dus wát iemand zegt en hóe iemand dat zegt.

Bij Clubhouse gaat om de inhoud, de emotie van een stem en het uitbreiden van je netwerk.

Hoe werkt Clubhouse?

Op dit moment is Clubhouse alleen nog beschikbaar voor iPhone gebruikers. Je kunt het downloaden via de App Store

Om toegang te krijgen moet je een invite van iemand krijgen. Heb je nog geen invite ontvangen, dan is het handig om alvast de app downloaden en je gebruikersnaam reserveren. Iedere nieuwe gebruiker kan 2 invites weggeven en omdat het aantal deelnemers in Nederland en wereldwijd snel groeit, is de groot dat iemand in je omgeving al toegang heeft en je een invite kan sturen.

Beginnen met de Clubhouse app

Hoe je Clubhouse gebruikt, is helemaal aan jou. Je kunt het zowel zakelijk als privé inzetten. Vanuit zakelijk oogpunt kun je heel goed B2B contacten leggen maar er zijn ook zeker kansen om consumenten te bereiken.

Als je de Clubhouse app opent kom je in de Hallway, dat is de startpagina. Afhankelijk van wie je volgt, vind je hier een overzicht aan Rooms en Clubs waar je in kunt stappen. Hier kun je luisteren naar gesprekken of er aan deelnemen.

Je kunt ook zelf een Room beginnen, geeft het een onderwerp en een omschrijving, deel het met je vrienden (via Whatsapp bijvoorbeeld) en go with the flow. De mensen die jouw volgen, krijgen vanzelf een melding in Clubhouse dat jij een Room hebt geopend.

Het beginscherm

Als je Clubhouse app opent zie je rechtsboven in je scherm 4 icoontjes:

Een envelopje

Hier vind je de invites die je zelf kunt uitdelen.

Een kalender

Hier vind je Rooms die gepland staan verdeeld in 3 categorieën: 

  • Upcoming for you: rooms door gebruikers die je volgt
  • My events: rooms die je zelf organiseert
  • All upcoming: alle (ja alle) rooms. Deze optie kan behoorlijk overwhelming zijn!

Een belletje

Hier vind je alle updates van nieuwe gebruikers uit je netwerk nieuwe volgers, nieuwe rooms, etc;

Jouw profielfoto

Dat is, als je die al toegevoegd hebt. Als je hierop klikt kom je op jouw profiel.a

Clubhouse app, hallway, Olive Communication

Een profiel inrichten in de Clubhouse app

Nadat je een invite hebt ontvangen voor de Clubhouse app, is de eerste stap het invullen van je profiel. Deze is namelijk helemaal leeg als je begint. Zolang je die leeg laat, dan ben je minder goed vindbaar en weten andere gebruikers niet wie je bent. Zie het als jouw Clubhouse visitekaartje!

Clubhouse app profiel Olive

Een paar tips voor het inrichten van je profiel:

Foto

Voeg een foto van jezelf toe. Het is tenslotte een sociaal medium waar je connecties maakt met mensen!

De eerst regels

Zorg dat de eerste twee regels kort en krachtig zijn. Belangrijk is om te bedenken of je alleen in het Nederlands wil netwerken of ook in het Engels. De eerste regel is namelijk zichtbaar in de zoekfunctie, dus als je deze regel in het Nederlands zet, dan ben je minder goed vindbaar voor Engelstaligen.

Zakelijk én persoonlijk

Daarna kun je helemaal losgaan met jezelf introduceren. Maak er combinatie van zakelijk en persoonlijk. Het is tenslotte een sociaal medium, waarbij het om mensen draait.

Lijstjes

Maak lijstjes met of zonder emoji’s, dat leest makkelijk en maakt je profiel gelijk persoonlijker. Bijvoorbeeld met je passies, kennis of hobby’s.

Locatie

Deel je locatie, wie weet kom je stadgenoten tegen waar je mee zou kunnen samenwerken.

Socials

Helemaal onderaan kun je je Instagram en/of Twitter account toevoegen!

Waar kun je Clubhouse voor gebruiken?

Clubhouse kun je dus gebruiken voor het luisteren naar gesprekken en het deelnemen eraan. Je kunt dus passief luisteren naar een interessant onderwerp. Is het niet wat je zoekt, dan kun je altijd “zachtjes” de room verlaten door op de V vingers met “leave quietly” te klikken.

Wil je naast luisteren, ook deelnemen aan het gesprek, steek je je hand op, door op het icoontje rechtsonder in het scherm te klikken. De moderator van de room ontvangt dan een notificatie dat je wil deelnemen en – als hij of zij het goedkeurt – wordt je toegevoegd als spreker.

Je kunt ook zelf een room starten over een onderwerp waar je graag over praat en netwerkt. Of omdat je een bepaalde vraag hebt. Dat is misschien wel het meest waardevolle aan Clubhouse: dat je in contact kunt komen met potentiële afnemers van je diensten en/of producten. En dat je in contact kunt komen met potentiële samenwerkingen met andere ondernemers.

Hoe vind je relevante rooms?

Er zijn verschillende opties om op Clubhouse een toffe of interessante room te vinden. Hier volgen een paar handige tips.

  • Ga mensen volgen die je interessant lijken, met een profiel die je aanspreekt of expertise waar je iets over zou willen weten. Als je op het profiel van die persoon klikt vind je rechtsboven de button “Follow”, dat is stap 1. Daarna verschijnt er gelijk een belletje naast deze button. Als je het belletje aantikt ontvang je een melding als deze persoon deelneemt in een room of eentje zelf start. Is het allemaal niet interessant, dan zet je het belletje weer uit en/of ontvolg je deze persoon.
  • Via de kalender in Clubhouse. Rechtsboven je scherm, tussen het envelopje en het belletje in vind je een kalender. Als je daarop klikt krijg je een overzicht van de rooms die gepland staan door mensen of Clubs die jij volgt . Door op het belletje rechts te klikken, ontvang je een melding wanneer de room begint.
  • Door een specifieke Club te volgen, ontvang je een melding wanneer een nieuwe room gepland of gestart wordt. Deze rooms vind je ook terug in je kalender.

Te veel meldingen? Die kun je ook uitzetten door naar je profiel te gaan, op het tandwieltje te klikken en door de frequentie van meldingen aan te passen. Want ik kan het mij zo voorstellen dat als je genoeg mensen gaat volgen, je de hele dag door meldingen ontvangt van nieuwe rooms.

Clubhouse app rooms Olive

Zijn er ook nadelen?

Tot nu toe ben ik erg enthousiast over Clubhouse. Dit komt door de mogelijkheid om naar inspirerende sprekers en verhalen te luisteren, ze vragen te kunnen stellen en een bijdrage te kunnen leveren aan gesprekken.

Wat ik nu nog een beetje onoverzichtelijk vind, is dat je niet de mogelijkheid hebt om rooms te filteren op taal. Dat betekent dat – als je ook veel internationale mensen volgt – in jouw hallway of upcoming events veel rooms uit verschillende landen verschijnen. En onder All upcoming events dus daadwerkelijk alle landen! In het Chinees, Arabisch en allerlei andere talen die ik niet kan volgen.

Zelf vind ik het erg leuk om ook deel te nemen aan rooms met internationale sprekers. Zo kom ik erachter hoe collega’s uit andere landen omgaan met social media, influencer relaties en online strategieën. Los van dat er ook erg veel interessante rooms zijn voor foodies!

In Nederland heb ik ook al een paar leuke connecties kunnen maken. Dankzij Clubhouse ben ik in een room over Online Marketing terecht gekomen met o.a. Martijn van Tongeren en Veronique Prins. Natuurlijk, als ik dat zou willen zijn dit professionals die ik ook rechtstreeks had kunnen benaderen via hun socials of website. Door Clubhouse was deze ontmoeting en interactie een leuke en spontane verrassing.